"Alles wat belangrijk is bij overtuigen, wordt alleen maar nog belangrijker bij online overtuigen!"

Liselotte Hambeukers, trainer Stemkunst

online-overtuigen.png

Online overtuigen

Er zijn heel wat online events waarbij overtuigend spreken en overtuigend presenteren belangrijk zijn. Zo is online overtuigen belangrijk bij:

  • online vergaderingen,
  • webinars,
  • podcasts,
  • vlogs,
  • Youtube filmpjes,
  • online colleges,
  • online lessen voor middelbaar en lager onderwijs
  • online meetings,
  • online cursussen,
  • online trainingen etc.

Alle onderdelen die gelden voor overtuigend spreken zijn bij online overtuigen nog belangrijker:

  • goede inhoud,
  • heldere structuur,
  • inzet van retorische stijlmiddelen,
  • goed stemgebruik
  • goede uitspraak en
  • goede non-verbale communicatie.

Al deze aspecten moeten nog beter beheerst worden in een online setting. De reden hiervoor is dat voor een online publiek veel afgezwakt wordt! Dit komt doordat:

  • er minder zintuigen betrokken zijn bij het binnenkomen van de ervaring,
  • er minder afleiding is,
  • de oogrichting beperkt is,
  • het publiek en de spreker behoorlijk stil zitten waardoor we verstijven,
  • het geluid en de belichting veel minder rijk is,
  • de focus veel gerichter is en
  • de aandachtsspanne veel minder rekbaar is.

Afwisseling

Afwisseling in het algemeen (spreken, slides, afwisselen met filmpjes, balans tussen luisteren en meedenken) maar ook afwisseling in je stemgebruik en bewegingen zijn dan online nog belangrijker dan bij een offline event. Ze moeten vergroot en aangepast worden. Doe je dat op een verkeerde manier, dan ben je minder overtuigend of je kunt zelfs stemklachten krijgen.

Structuur

Ook de structuur moet duidelijk zijn: een kort en krachtig inhoudelijk goed verhaal. Daarnaast is het gebruik van goede retorische stijlmiddelen cruciaal omdat de aandachtsspanne korter is. Dit vergt een goede voorbereiding. Doordat wij je uitleggen waar je op moet letten, zal deze voorbereiding steeds minder tijd in beslag nemen.

Specifieke online aspecten

Bovendien zijn er een aantal aspecten die alleen voor online overtuigen gelden:

  • het aanpassen van de slides,
  • in de lens kijken,
  • wegkijken en
  • veranderingen in houding (van zitten naar staan bijvoorbeeld of het gebruik van je handen)
  • de regie nemen voor een professioneel decor (setup)
  • ook je kledingkeuze is online nog belangrijker dan offline en er zijn een aantal zaken waar je specifiek op moet letten.

Al deze dingen hebben een duidelijke symbolische functie en kunnen je online spreekmoment overtuigingskracht en inspiratie geven.


Training online overtuigen

Online overtuigen vraagt dus meer aandacht voor zaken die bij overtuigen altijd al belangrijk zijn omdat veel wordt afgezwakt. Daarnaast zijn er een aantal specifieke zaken die alleen gelden voor online overtuigen.

Trainingen en workshops voor individuen en groepen vinden bij voorkeur online plaats. Omdat je (met collega's) oefent in een online sessie, kun je gelijk bij elkaar zien en horen welk effect de feedback over het stemgebruik, presentatietechniek, setup etc heeft op het scherm.

Wil je hier mee aan de slag gaan en je online overtuigingskracht vergroten? Daar helpen we je graag mee. Als je wilt weten wat de mogelijkheden zijn voor een training (individueel of voor een groep), stuur dan een mailtje naar liselotte@stemkunst.nl of bel naar 06 137 495 76.

Testimonials trainingen online overtuigen

fontys.png

"De adequate analyses en tips van Liselotte hebben docenten geholpen de kunst van het online onderwijzen te verbeteren."

lees de volledige testimonial van Fontys

delta-wonen.png

"Dit was de eerste training die ik ooit meegemaakt heb, waarin collega’s teleurgesteld waren dat ze niet aan de beurt waren gekomen voor persoonlijke feedback."

lees de volledige testimonial van Delta Wonen

Wil je leren om online overtuigender over te komen?

Vul dan onderstaand formulier in, dan nemen we zo spoedig mogelijk contact met u op.